måndag 13 juni 2011

Tio små negerpojkar



För ett tag sedan läste vi boken Tio små negerpojkar av Agatha Christie i vår bokklubb. Den handlar om att åtta personer som inte känner varandra sen tidigare som blir bjudna till en ö. Personen som bjöd in alla är försenad och ska komma dagen efter de andra, berättar det par som bor i huset för att ta hand om gästerna. Den enda förbindelse som finns till ön är den moterbåt som lämnade av dem vid ön, den kommer till ön en gång om dagen. Genast börjar det ske mystiga mord och frågan är vem av det tio som är mördaren? Det finns nämligen ingen annan på ön...


Jag har läst någon bok av Agatha Christie tidigare med det är inte många och jag kom fram till att detta inte är en av de bästa, men den har något speciellt. Det är en väldigt enkel bok att läsa, enkelt språk och kapitlena avslutas på ett sådant sätt att man vill läsa vidare. Det är en väldigt genomtänkt bok och det gillar jag. En annan sak jag reagerade på är att det är mycket upprepningar i boken och det kan göra det blir lite tråkigt att läsa.

Jag läste att boken numera har bytt namn på svenska till "Och så var de bara en". Jag tycker att det är konstigt att man gör så med en gammal klassiker. Kan tyckas att det är ett provocerande namn, men boken är skriven under en period när folk inte visste bättre och därför tycker jag att man skulle behållit orginaltitlen. Men det är bara min åsikt...

Inga kommentarer: