måndag 7 mars 2011

Nattvakten av Sarah Waters

Igår var det bokträff hemma hos Linda i Staffanstorp. Det var lika trevligt som alltid. Vi bjöds på god mat och underbar efterrätt, blev inget vin för min del denna gång då jag körde... Vi har det så otroligt mysigt på våra träffar och det är roligt att kunna prata böcker med folk, speciellt när man vet att andra med har läst den. För jo vi pratar om böckerna vi läser också, men kanske inte alltid så mycket...


Bokklubbsboken som jag läst ut heter Nattvakten och är skriven av Sarah Waters, den utspelar sig i London under och efter andra världskriget. Huvudpersonerna är fyra kvinnor och en man som alla påverkats av kriget på olika sätt. Boken handlar om vänskap, familj och förbjuden kärlek.


Sarah lyckas väldigt bra med att fängsla mig och få mig att vilja veta mer om personernas liv. Något som är speciellt med boken är att hon har delat in boken i tre delar och att man går bakåt i tiden. I och med det känns det inte som att man får ett ordentligt avslut på boken om ni förstår vad jag menar... Detta är nog också första gången som jag läser en bok som handlar om lesbisk kärlek. Jag tyckte att det var spännande att läsa om det, den förbjudna kärleken som utspelade sig på andra världskriget. Jag är glad att samhället har blivit mer öppet så att alla som vill kan få visa sin kärlek öppet!

Inga kommentarer: