torsdag 10 mars 2011

Harry Potter and the Half-blood Prince


Nu har jag läst ut nästa Harry Potter bok, Harry Potter and the Half-blood Prince av J. K Rowling. Det är i denna bok man märker att historien börja närma sig slutet, det blir bara mer och mer spännande! Själva historien är ganska mörk, men lättas upp med hjälp av kärlek! Relationen mellan Harry Potter och Professor Dumbledore har aldrig varit starkare och de är härligt att läsa om deras ömsesidiga respekt för varandra. Tillsammans har de en väldigt speciell relation som jag tycker är underbar att läsa om. Det är även i denna bok som en av huvudpersonerna mister livet. När jag läste boken för första gången kunde jag inte förstå att jag inte skulle få träffa denna person fler gånger och det gjorde mig ledsen men även lite chockad...


Nu är hela trollkarlsvärlden på det klara med att Voldemort är tillbaka. Harry Potter ger sig ut på äventyr tillsammans med Professor Dombledore för att kunna förinta Voldemort en gång för alla. Professor Dumbeldore har lyckats samla på sig minnen som handlar om Voldemort som han och Harry Potter besöker tillsammans och de diskuterar minnenas betydelse för den person Voldemort är idag.


Jag kan inte låta bli att jämföra boken med filmen och jag måste säga att jag är lite besviken då det är så mycket som inte får plats i filmen. Samtidigt förstår jag att det hade varit en omöjlighet att få med en 600 sidors bok på två timmar film... Därför är jag glad att sista boken är indelad i två filmer. Jag kan inte säga annat än jag älskar J. K. Rowlings värld!

Inga kommentarer: