måndag 7 februari 2011

Choklad cupcakes

I helegen var jag och hälsade på storebror med familj. Jag passade då på att göra mina favorit choklad cupcakes som jag dekorerade med söta små rosa nallebjörnar och tog med. De är otroligt goda och man får lite kladdkakekänsla när man äter dem. Receptet har jag hittat i Josefin Ekmans Pyssel de luxe.


Du behöver:
200 g mörk choklad
50 g smör
2 ägg
2 ½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
½ dl espresso el starkt kaffe
1 krm bakpulver
1 1/4 dl vetemjöl


Frosting:
100 g mörk choklad
½ dl vispgrädde
1 msk espresso


1. Sätt ugnen på 175* C.
2. Smält chokladen över vattenbad eller i mikron och blanda med smöret tills det har smält. Vispa ägg, socker och vaniljsocker poröst och häll ner i chokladblandningen. Tillsätt espresson. Blanda mjöl med bakpulver och vänd försiktigt ner i smeten.
3. Fyll småbrödsformar till två tredjedelar.
4. Grädda i 12-15 minuter i nedre delen av ugnen. Håll nogrann uppsikt över muffinsen (mina blev färdiga på halva tiden), de ska fortfarande vara kladdiga inuti.
5. Smält chokladen till frostingen och tillsätt grädden och espresson. Bred krämen över cupcakesen och dekorera.

Precis uttagna ur ugnen.

Färdigdekorerade med frosting och söta nallar.

Inga kommentarer: