söndag 23 januari 2011

Harry Potter and the Goblet of Fire


Lagom till jul tog jag fram en ny Harry Potter bok. Dags för bok nr fyra Harry Potter and the Goblet of Fire med J. K. Rowling. Det var verkligen längesedan jag läste den första gången och jag insåg att minnet av den var starkt förknippad med filmen... Vilket jag snabbt kom fram till var lite vilseledande då bok nummer fyra skiljer sig ganska mycket från filmen. Detta är inte konstigt med tanke på att det är nu det börja hända massor av saker och böckerna är mer än dubbelt så tjocka som de första. Så det är ju en självklarhet att det inte går att få med allt i filmen...



Jag bestämde mig för att se filmen så fort jag läst klart boken bara för att ha båda färska i minnet, så i torsdags hade jag filmkväll! Jag tycker om filmen, den tar med det viktigaste som boken förmedlar. Men jag har alltid reagerat på att de knappt visar någonting som har med skolan att göra utan det handlar bara om the Triwizard Tournament. (Eftersom jag läst boken på engelska kommer jag tyvärr inte ihåg vad den kallas på svenska...).



Har ni inte läst boken utan bara sett filmen så vill jag rekommendera er att läsa den. Boken är riktigt bra och jämför man med filmen så ger boken en ett annat djup och ger en mer händelser. Jag känner att det är mycket jag skulle vilja skriva om boken men i mitt huvud får jag inte ihop det till något bra, så jag avslutar med att skriva: Har du läst de tidigare böckerna och gillat dem, så kommer du inte bli besviken på denna! Bara läs och njut och dröm dig bort i J. K. Rowlings värld.

Inga kommentarer: