söndag 12 september 2010

Innan döden kom


Igår läste jag ut boken Innan döden kom av Elizabeth George. Det har tagit mig ganska lång tid att läsa ut boken och det beror på att det var en ganska tung bok att läsa och så har det varit skolstart...

Boken handlar om tre syskon som blir dumpade hos sin faster för att de ska bo där. Deras pappa är död och mamma är psykiskt sjuk och ligger inlagd. Det är tre mycket speciella syskon med ett tufft förflutet som kommer till ett invandrartätt London. Ness som är äldst kastar sig ut i dåligheter så fort hon anländer till dörren. Lillebror Toby 7 år, flyr jämt och ständigt in i en drömvärld och vägrar gå någonstans utan sin badring. Joel tar på sig ansvaret för familjen, men det är tufft för en tolvåring. Deras faster gör så gott hon kan men har ingen egen erfarenhet av barn och vill inte gärna göra uppoffringar i sitt liv för barnen.

På baksidan av boken får man reda på att Joel kommer att mörda en kvinna och frågan ställs varför han gör det. Jag förväntade mig att mordet skulle ske i början av boken, men där hade jag fel för det kom alldeles i slutet... Boken är upplag så att man först får lära känna alla syskonen och fastern och man får följa dem i deras vardag och det är en tuff värld de lever i. Droger och mobbing är bara några ämne som berörs. Det är en hemsk bok och jag kan verkligen se framför mig denna familj och alla deras missöden de råkar ut för. Boken får mig att tänka på alla barn och vuxna som har det som den här familjen i sin vardag och jag känner verkligen för dem och önskar dem en annan utgång än den jag fick läsa om här.

Nu vet ni vad ni har att vänta er om ni bestämmer er för att läsa den här. Det är nu två veckor kvar till nästa bokträff och till dess ska jag hinna läsa ut två böcker som jag ännu inte har hunnit börja på. Jag undrar hur detta ska gå? Emma, varför var du tvungen att ta två böcker??? Grr ;)

Inga kommentarer: