söndag 15 augusti 2010

Över näktergalens golv

Den andra boken vi läst till bokträffen valde vi tillsammans, det blev boken Över näktergalens golv av Lian Hearn och är första boken i trilogin Sagan om klanen Otori. Detta är en bok som jag fått för ett par år sedan men inte tagit mig tiden att läsa, nu var jag redo för den!

Boken handlar om pojken Takeo som inte har upptäckt sitt sanna jag. Efter att hans hemby med invånare bränts ner till grunden, förändras hans liv för alltid. Han blir adopterad av herremannen Otori Shigeru, han ser till att Takeo får lära sig allt en ädling behöver veta.

Jag tycker om att boken är inspirerad av den japanska kulturen och jag tycker att den är skriven på ett vackert sätt. Jag kan inte påstå att jag har speciellt mycket erfarenhet av fantasyböcker, men det är spännande att läsa om Lian Hearns värld. Takeo är uppvuxen bland de gömda som är en religiös grupp som tror att deras gud en dag kommer att straffa Iida (härskare över den mäktiga Thoanklanen) för allt hemskt han gör, det är därför han jagar de gömda. När Takeo kommer till Otori märker han att något händer med honom, helt plötsligt hör han mycket bättre. Det visar sig att han tillhör Släktet som inte står i förbund till någon utav klanerna och som har speciella krafter. Många inom släktet är spioner och lönnmördare och arbetar åt den som betalar mest.

Trots att det handlar en hel del om krig så finns det även plats för romantik. Det är en vacker berättelse som man inte kan annat än att njuta av. Jag tycker att det händer något hela tiden så man vill aldrig sluta läsa. När jag tänker tillbaka på boken känner jag harmoni, jag tycker att boken förmedlar ett lugn. Boken slutade inte alls som jag ville, så jag får nog se till att läsa nästa del i trilogin för att se vad som händer...

Inga kommentarer: