fredag 30 juli 2010

Vi ses på Quentins

Jag har precis läst ut boken Vi ses på QuentinsI av Maeve Binchy. Det är en av de böcker som jag köpte på rean och som jag tyckte lät som en riktig chick lit. Det är en tjejbok, men inte den där typiska lätta sorten som jag förväntade mig.

Vad handlar då boken om? Det handlar om Ella Brady, en ung tjej som inleder ett förhållande med en gift man, Don. Don ser inte giftemålet som ett hinder för deras kärlek. Han är inte mannen han utger sig för att vara utan Don lurar många människor på deras pengar, däribland Ellas pappa. Don flyr landet tillsammans med sin familj och lämnar Ella utan ett ord.

För att klara av tillvaron efter allt som har hänt begraver sig Ella med arbete. Hennes vänner drar igång ett filmprojekt som ska handla om en restaurang, Quentins, där Ella hjälper till att servera om helgerna. Hon blir även involverad i filmprojektet. På restaurangen får vi lära känna en hel del personer och deras historier berättas.

Jag tycker om boken, den var inte alls som jag trodde att den skulle vara och det behöver inte betyda något negativt, bara att det tog lite längre tid för mig att komma in i den. Boken bjuder inte på så många överraskningar utan det är som i så många andra böcker, att de onda får vad de förtjänar och de goda sin belöning... Något som jag tyckte var lite jobbigt i boken var att det kom in små noveller som berättade om olika restauranggästers liv. Jag tyckte att det blev förvirrande och att Maeve hellre hade kunnat hålla sig till huvudhistorien. Boken var mysig att läsa och jag upplevde en fin värme mellan de olika huvudpersonerna i boken. Jag tycker att det är svårt att sätta betyg på böcker, men den får 3 av 5.

Inga kommentarer: